Millainen on yrityksen merkityksellinen missio?
Merkityksellisen yrityksen tai brändin missiosta tekee jo se, että se kuvaa aidosti ja selkeästi yrityksen ytimestä (dare I say “sielusta”?) kumpuavaa tarkoitusta ja päämäärää.
Miksi se on olemassa? Millaiset sen visio ja arvot ovat ja miten ne johtavat sitä?
Itse haluan nähdä merkityksellisyyden yritysten missioisssa haluna ja tavoitteina vaikuttaa jonkun ihmisen, yhteisön, yritysmaailman ja / tai koko maapallon olotilaan, elämään tai tilanteeseen sitä positiivisesti edistävästi. Kestävällä tavalla.
Mieleen tulee väkisinkin sana vastuullisuus, jota tietoisen epätietoisesti huomaan kuitenkin vältteleväni. Koen, että sen merkitys on hävittänyt terävyyttään (kenties aihe jollekin toiselle kirjoitukselle).
Autenttisuus ja empaattisuus merkityksellisen mission taustavoimina
Merkityksellisen mission sinetöi mielestäni se, että se inspiroi ja motivoi toimimaan ja päättämään paremmin ja oikein. Aidosti, ikään kuin laajakuvalinssillä tarkasteltuna oikein, koska oikeellisuus kumpuaa jaettua hyvää tavoittelevista arvoista.
Kun asiakasymmärryksen ja oman toiminnan taustalla on tällainen empatia ja aitous, syntyy autenttisia erottuvuustekijöitä. Sellaisia, joista muotoillut sisällöt vetoavat luontaisesti samanlaiset arvot ja merkityksellisyyden kokemuksen jakaviin ihmisiin.
Kun yrityksen toimintaa ohjaa tällainen merkityksellinen missio, tapahtuu oikeita, tärkeitä asioita.
Suunta saattaa ja saa muuttua, kun ohjaus on vahva.